'Mei Leipzsch lob`sch mir' - Reisverslag uit Leipzig, Duitsland van Jari Schaap - WaarBenJij.nu 'Mei Leipzsch lob`sch mir' - Reisverslag uit Leipzig, Duitsland van Jari Schaap - WaarBenJij.nu

'Mei Leipzsch lob`sch mir'

Blijf op de hoogte en volg Jari

08 April 2016 | Duitsland, Leipzig

Hallo liebe Leute,

Na een dikke maand eindelijk weer een blog. Ik wilde al langer weer iets schrijven, maar zoals dat vaak ook met huiswerk gaat zeg je dan: ‘ah, dat komt later wel’. Ik ben vanaf vandaag standaard op vrijdag vrij, dat is dan weer het mooie aan het maken van je eigen rooster, wat betekent dat ik genoeg tijd heb om weer even wat van me te laten horen.

In mijn eerste blog schreef ik nog vol spanning over mijn ‘Einstufungstest’, waarna bepaald zou worden in welke groep ik mijn oriëntatiecursus zou gaan volgen. Inmiddels is deze cursus alweer voorbij en ben ik al een week begonnen aan het echte semester. Zoals ik al vermoedde, zat ik tijdens de cursus in groep 1; de C2 groep. C2 betekent in dit geval het Duits niveau waar je op zit. Om het even in perspectief te stellen; A1 is het laagste niveau. Ik ben al met al blij dat ik aan deze cursus mee heb gedaan. Ik had het namelijk ook niet kunnen doen, waardoor ik een maand langer in Nederland had kunnen blijven. Er komen in meerdere opzichten zoveel dingen op je af, dat het raadzaam is deze cursus te volgen. Daarnaast, en dat was voor mij de belangrijkste reden om mee te doen, leer je al veel andere erasmusstudenten kennen, waarmee je dan weer de stad zelf leert kennen. De studenten uit (o.a.) groep 1 zijn dan ook de mensen waar ik nu nog (bijna elke dag) mee optrek. Deze groep is, wat betreft nationaliteiten, heel verscheiden. Van Finnen tot Zwitsers, en van Denen tot Belgen. Dat je, ondanks deze verschillende moedertalen, in het Duits met elkaar kunt communiceren is toch wel iets heel unieks. Samen hebben we dan ook al veel van het ‘nachtleven’ van Leipzig gezien. Iets wat toch zeker ook niet onbelangrijk is.


Omdat ik een maand tijd zoveel heb gedaan, zal ik een paar dingen even kort en bondig uitlichten.

Tijdens de cursus, van 17 tot 20 maart om precies te zijn, vond het grootste ‘Leipzigse’ evenement van het jaar plaats, namelijk de ‘Leipziger Buchmesse’. Dit is, naast die in Frankfurt, de grootste boekenbeurs van Duitsland. Het is voor sommigen misschien niet een evenement waar je gelijk enthousiast van wordt, maar om er zo een keer overheen te lopen is best wel leuk. Je kunt je namelijk niet voorstellen hoe een groots evenement het is. Er zijn 6 hallen, die samen 15 voetbalvelden beslaan, waar je alleen maar mensen, mensen en nog eens mensen ziet. Om dit een keer gezien te hebben was dan ook zeker de moeite waard. Op de bijgevoegde foto is, achter de ‘#’, overigens te zien hoe ‘leuk’ Duits voor Nederlanders kan zijn

Tijdens Pasen had ik een weekje vrij, wat betekende dat ik even terug ben gegaan naar Nederland. Ik heb hier lang aan getwijfeld, omdat ik pas 3 weken hier was. Ik vond dit eigenlijk iets te kort om alweer gelijk terug te gaan. Anderzijds was het ook wel weer fijn om bepaalde familieleden en vrienden weer even te zien. Omdat het ook de laatste mogelijkheid was om überhaupt terug te gaan, ben ik blij dat ik het toch even gedaan heb. Wat wel apart is, is dat je, omdat je zelf in 3 weken zoveel gedaan hebt, denkt dat er in Groesbeek ook heel veel gebeurd is. Deze omschakeling is even heel raar. Van de andere kant is het ook wel weer logisch, dat het gewone werk- en schoolleven daar gewoon verder gaat. Ik was na deze week in Nederland dan ook op een bepaalde manier ‘blij’ dat ik weer terug kon naar Leipzig, of zoals het door een aantal bekenden van me genoemd wordt: ‘Leip-zeg’. Hier doe je namelijk dingen, die je normaal gesproken niet zou doen. Je stapt als het ware even uit je ‘gewone’ leven, dat je (in mijn geval) in Groesbeek leeft.

Weer terug in Leipzig was de lente helemaal doorgebroken. Het is nu 11.40 en de zon komt al de gehele morgen mijn kamer binnen. Met weer als dit, het is ongeveer 20 graden, is een stad als Leipzig op de een of andere manier ook veel mooier. Ook in de vele parken hier is het week lekker druk, wat betekent dat de lente echt gekomen is. Daarnaast zijn vanaf deze week ook de vele ‘Biergärten’ weer geopend. Komend weekend ga ik er eens een paar testen.

Afgelopen maandag stond mijn eerste les op de planning. In Duitsland is er een verschil tussen een ‘Vorlesung’ en een ‘Seminar’. Een Vorlesung is een lezing in een hoorzaal. Een professor vertelt als het ware meestal een bepaalde basisstof, waarmee je in de Seminare weer kunt gaan werken. Een Seminar is wat wij in Nederland gewoon ‘les’ zouden noemen. Je zit met een, vaak te grote groep, in een, vaak te klein lokaal, waar je over bepaalde zaken praat en discussieert. De professor werpt een bepaald thema op, en de studenten mogen er dan met elkaar over in gesprek gaan. Soms zit hier ook nog een presentatie aan verbonden. Het mooie aan Duitse universiteiten is, dat je je eigen rooster mag samenstellen. Als erasmusstudent heb je zelfs het voordeel, dat je bijvoorbeeld bepaalde Seminare kunt bezoeken en ze, als ze niet helemaal bevallen, na de eerste week weer kunt laten vallen. Na deze eerste week ga ik her en der nog wel wat schuiven, waardoor ik met 35 studiepunten hoop thuis te komen.

Zoals gezegd een extra lange blog, omdat er een flinke tijd tussen zat. Ik ga proberen wat sneller weer wat te schrijven, zodat ik ook wat gedetailleerder op bepaalde dingen kan ingaan.

Ik wens iedereen alvast een fijn weekend, und wir sehen uns!


Jari

  • 08 April 2016 - 16:38

    Jacqueline Gerrits:

    Ha Jari,

    fijn dat het je goed bevalt! Geniet maar met volle teugen van het leven in Leipzig en het mooie weer. Het is zo weer voorbij.
    Ik hoop van harte dat je de 35 studiepunten gaat halen en veel onvergetelijke contacten op doet.

    Groetjes, Jacqueline

  • 10 April 2016 - 08:42

    Irma:

    Hallo Jari,
    Toll, zu lesen , dass Leipzig dir schon so gut gefällt. Es gibt neben Biergärten auch Kaffeehäuser, die shr berühmt sind.... C2, Kompliment!!!! Genieße den Frühling in meiner Lieblingsstadt!
    LG Irma

  • 11 April 2016 - 09:27

    Theo Bijkerk:

    Hallo Jari,

    gratuliere zum Ergebnis! Hat mich aber nicht überrascht. Schön, dass Leipzig dir so gefällt, es ist ja eine tolle Stadt und jetzt im Frühling... Dann sind viele Menschen draußen, genießen das Wetter und vielleicht ein schönes Bier...
    Mach's gut
    Theo

  • 11 April 2016 - 15:00

    Sissy:

    Hallo Jari,
    C2 Niveau... da bist du ja hoffentlich superstolz!!!!
    Hast du mittlerweile schon einige Biergärten ausprobiert? Hast du noch Tipps?
    Toll, das du auf der Buchmesse warst, ich kenne nur die in Frankfurt, da hast du also einen Vorsprung!
    Komisch ist das, dass wenn du wieder nach Groesbeek gehst, dein Leben so anders geworden ist in der Zwischenzeit. das ist sehr erkennbar für mich und höre ich auch immer von den anderen Studenten. Du weißst also auch schon ein bisschen, was dich erwartet, wenn du wieder zurück kommst nach Groesbeek.
    Erkennbar finde ich auch deine Beschreibungen des deutschen Unisystems, zu voll, zu klein,.... leider also immer noch nichts verändert. Aber schön, dass du den freitag frei hast, gut gemacht. ;-)
    herzliche Grüße
    Sissy

  • 13 April 2016 - 08:12

    Kees-Jan:

    Hoi,
    Volgens mij zijn er binnenkort bij jou in Leipzig de Bach-Festspiele. Ook al houd je misschien niet zo van klassieke muziek: ga naar enkele concerten! Dat is echt een belevenis! Volgens mij is het ergens in juni, maar je zult de posters daar nu al wel van lezen...
    Veel plezier!
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jari

Vanaf 6 maart zal ik vijf maanden ik Leipzig verblijven. Tijdens dit verblijf ga ik 'Deutsch als Fremdsprache' aan de Universität Leipzig studeren

Actief sinds 29 Feb. 2016
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 3170

Voorgaande reizen:

06 Maart 2016 - 01 Augustus 2016

Een Auslandssemester in Leipzig

Landen bezocht: