Tschüss Groesbeek, hallo Leipzig - Reisverslag uit Leipzig, Duitsland van Jari Schaap - WaarBenJij.nu Tschüss Groesbeek, hallo Leipzig - Reisverslag uit Leipzig, Duitsland van Jari Schaap - WaarBenJij.nu

Tschüss Groesbeek, hallo Leipzig

Blijf op de hoogte en volg Jari

08 Maart 2016 | Duitsland, Leipzig

Hallo liebe Leute,

Vandaag ben ik alweer een paar dagen in het mooie Leipzig. Na 3 hectische dagen zit ik nu al schrijvend even op mijn kamer. Een kamer, die voor mijzelf op zich groot genoeg is. Ik woon op het moment namelijk in een zogenaamde WG (studentenhuis). Het is van de buitenkant een wat ouder Oost-Duits (DDR) pand, maar van binnen zien de kamers er netjes uit. Ik woon hier samen met 4 anderen. Mijn medebewoners zijn over het algemeen iets ouder dan ik. Daarnaast komen ze ook allemaal niet uit Duitsland. Op zich is dit niet zo'n groot probleem, aangezien ze allemaal met een cursus Duits bezig zijn. Hierdoor ben ik inmiddels alweer een beetje in mijn lerarenrol gekropen, wat betekent dat ik ze al een paar keer wat bijgebracht heb.

In Leipzig gaat, net als in Amsterdam, bijna alles met de tram. Hij komt om de 5 minuten voorbij, en als ik naar buiten stap sta ik al bij de halte. In dat opzicht dus ideaal. Daarnaast ben ik in 20 minuten bij de universiteit. Afgelopen week had ik ook nog even kort wat contact met mijn stagebegeleidster van WPL2B, die uit Leipzig komt. Ze vertelde me, dat ze jarenlang letterlijk om de hoek bij mijn WG gewoond had. Half mei komt ze een keer langs. De tram rijdt overigens gewoon tussen de auto's door, waardoor het me al snel opviel, dat ook hier het straatbeeld nog door de Oost-Duitse 'Ampelman' verfraaid wordt. Het nadeel van deze tram, die (doordeweeks) tot 2 uur 's nachts rijdt, is dat ik hem op mijn kamer redelijk goed kan horen. Het zal nog wel even duren voordat ik hier helemaal aan gewend ben.

Vanochtend om tien uur begon het dan echt. De opening van de cursus, onder begeleiding van pianomuziek van Bach (was echt iets voor jou geweest Irma ;p), en een eerste ontmoeting met mijn medestudenten. Ik was blij dat dit allemaal zo snel achter elkaar ging, aangezien ik vanochtend afscheid van mijn ouders heb moeten nemen. Dit was toch nog even moeilijker dan gedacht. Vandaar dat ik ook blij was dat ik gelijk door kon. Ik had al snel wat aanspraak met verschillende mensen, dus dat was wel fijn. Na de officiële opening door verschillende leraren, mochten we de taaltest gaan maken. Hierbij wordt uiteindelijk gekeken in welke groep, wat betreft je Duits niveau, je wordt ingedeeld. Deze test bestond voor 90% uit grammatica, en laat dat nou (serieus! ;p) mijn favoriete onderdeel van de Duitse taal zijn. Dit was dus ook een eitje. Morgen kom ik te weten in welke groep ik definitief ingedeeld ben. Ik ben benieuwd!

Ik ga nu weer snel verder, aangezien ik over een goed uur met wat mensen wat ga drinken in de stad. Jullie horen van me!

Jari



  • 09 Maart 2016 - 08:56

    Theo Bijkerk:

    Hallo Jari,

    tja Leipzig, so eine schöne Stadt! Du hast da viele Möglichkeiten, etwas zu unternehmen. Hoffentlich wird es dir auch an der Uni gefallen und wirst du jede Menge Deutsch dazu lernen, nicht nur Grammatik....
    Herzlichen Gruß
    Theo

  • 09 Maart 2016 - 13:32

    Cornelia:

    Hoi Jari,
    Bedankt voor jouw uitgebreid en informatief bericht. Gelukkig heb je het naar je zin en hebt meteen wat leuke mensen ontmoet met wie je deze mooie stad en omgeving kunt beleven.

    Ich bin gespannt, in welchen Kurs du kommst. Deine Kenntnisse sind sehr gut. Du schreibst beinahe fehlerfrei. Klasse!

    Ich wünsche dir viel Spaß und natürlich auch viele neue Erfahrungen in Sprache, Kultur und natürlich Leute.

    Ich habe Unterricht in GT4 zeit Stunden. Die mündlichen Prüfungen werden vorbereitet.

    Herzlichen Gruß,
    Cornelia

  • 16 Maart 2016 - 09:51

    Irma:

    Hallo Jari,

    und.... hast du schon weitere Entdeckungstouren gemacht? Der Frühling in Leipzig, ich wüsste nicht, was ich besser fände!!!! Verstehe aber schon, dass so ein neues Leben doch ein wenig gewöhnungsbedürftig ist. ich bin mir sicher, dass du, neben Bach, viel Schönes kennenlernen wirst!
    Ich freue mich auf weitere Geschichten aus einer meiner Lieblingsstädte Deutschlands!

    Viele Grüße
    irma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jari

Vanaf 6 maart zal ik vijf maanden ik Leipzig verblijven. Tijdens dit verblijf ga ik 'Deutsch als Fremdsprache' aan de Universität Leipzig studeren

Actief sinds 29 Feb. 2016
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 3168

Voorgaande reizen:

06 Maart 2016 - 01 Augustus 2016

Een Auslandssemester in Leipzig

Landen bezocht: