In den Niederlanden ist es noch nicht so schlecht - Reisverslag uit Leipzig, Duitsland van Jari Schaap - WaarBenJij.nu In den Niederlanden ist es noch nicht so schlecht - Reisverslag uit Leipzig, Duitsland van Jari Schaap - WaarBenJij.nu

In den Niederlanden ist es noch nicht so schlecht

Blijf op de hoogte en volg Jari

05 Mei 2016 | Duitsland, Leipzig

De maand mei, daarvan word je blij. Als ik door het raam kijk en het weer van vandaag zie, dan is dit zeker het geval. Als ik me bedenkt dat ik hier nog maar 3 maanden (inclusief mei) zal zijn, word ik wat minder blij. Het moge namelijk geen geheim zijn, dat ik het hier goed naar mijn zin heb. Langzaam aan ken je steeds meer ‘hoekjes en plekjes’ in de stad, wat er voor zorgt, dat je vertrouwt raakt met de stad. Ook aan het Duitse universiteiten systeem zou ik zo kunnen wennen. Je mag namelijk zelf je vakkenpakket samenstellen, en als je een keer niet komt is er niemand die er wat van zegt. Hiermee bedoel ik niet, dat je in principe nooit hoeft te komen, maar dat je wat minder verantwoording aan derden hoeft aan te leggen. Als ik tegenover Duitsers uit de klas het fenomeen ‘ziekmelden’ noem, kijken ze me raar aan. Het uitgangspunt van de Duitsers is, dat je volwassen bent en in feite aan niemand verantwoording hoeft af te leggen. Mis je iets belangrijks, dan is dat je eigen schuld. Hier zit natuurlijk ook wel iets in.

Waar ik wel niet aan kan wennen, en waar met name de HAN weer punten kan scoren, is het fenomeen ‘Sprechstunde’. Dit is één uur in de week, waarin je bij je docenten en coördinatoren langs kan gaan als je met vragen zit. Kom je buiten dit ene uurtje in de week, dan heb je pech en moet je volgende week maar terugkomen. Ik heb al een paar keer meegemaakt, dat ik alleen een handtekening nodig had, maar dat ze me gewoon weer wegstuurden. Dit is in Nederland toch wel heel wat beter geregeld, aangezien je daar altijd bij de docenten binnen kan lopen. Bij de vakgroep Duits op de Han in ieder geval ;).

Wat wel heel leuk is, is dat de Duitsers, die ik hier heb leren kennen, een bepaalde fascinatie voor Nederland en Nederlanders hebben. Als trotse Nederlander hoef je je hier in Duitsland dus ook zeker niet te 'schamen'
Wat de Duitsers, die als je het woord 'Nederland' laat vallen gelijk over Amsterdam beginnen, allemaal willen weten, is of in Amsterdam echt alles zo is en alles kan, zoals het altijd verteld wordt. Van een Duitse klasgenoot kreeg ik zelfs lachend de vraag, of ik eens wat goede wiet voor hem mee kon nemen.
'
Afgelopen weekend ging het officiële picknick seizoen in Leipzig van start. Hier werd dan ook zowel door ons als de Duitsers gretig gebruik van gemaakt. In de ‘Erasmusgroep’ waar ik mee optrek zit een heuse Finse delegatie, die uit 5 Finnen bestaat. Naast het feit, dat de Duitsers op 1 mei ‘de dag van de arbeid’ vieren, vieren de Finnen op deze dag een feestdag, namelijk het zorgenaamde ‘vappu’ feest. Wat het precies betekend weet ik (nog) niet, maar ik ben hard met mij Fins bezig. Het uitgangspunt van het feest is in ieder geval, dat er door de Finnen allerlei lekkernijen worden gemaakt, waarbij flink wat (alcohol) wordt gedronken. Dit hebben we zondag dan ook goed gedaan.

Dit soort dagen moet je natuurlijk niet te vaak hebben, aangezien er ook hard gestudeerd moet worden. Want in tegenstelling tot wat veel mensen denken, zo heb ik vernomen, is het uitgangspunt van dit reisje dat ik uiteindelijk wel met minimaal 30 studiepunten naar huis kom. Ik zou echter liegen al ik zou zeggen, dat ik hele dagen zit te studeren.

Ik hoop dat iedereen weer een beetje op de hoogte is, van hoe het hier een beetje reilt en zeilt. Morgen komen er wat ‘stukjes ‘ Groesbeek naar Leipzig, waar ik me erg op verheug. Ik praat inmiddels met gemak al 2 maanden achter elkaar continu Duits, maar het is ook wel lekker om gewoon weer Nederlands te praten zonder daar bij na te hoeven denken. Dat hoop ik tenminste, aangezien ik merk dat ik, als ik iets in het Nederlands schrijf, fouten maak die ik voorheen nooit maakte.

Volgende week reis ik zelf ook weer even af naar Nederland, om het dorp ‘aan de grens van de Duitse heuvelen’, zoals het ooit mooi werd bezongen, weer even te bezoeken.

Schöne Grüße
Jari

• 07 Mei 2016 - 10:01

Cornelia Glöckner:

Hallo Jari,

danke für deinen ausführlichen Bericht, den ich mit Freude gelesen habe.
    Die Zeit in Leipzig verläuft schnell und vor allem intensiv. Es freut mich, dass du viele neue Erfahrungen machst und es dir vor allem gut gefällt. Die Entscheidung war also richtig.
    Den Himmelfahrtstag in Leipzig mitzuerleben, ist sicherlich auch eine neue Erfahrung. Ich hoffe, dass du diesen Tag erleben und du dir dein Bild von den Männern machen konntest.

Ich hatte zwei Wochen Ferien und war die Zeit an der Ostsee. Hier beginnt überall die Saison mit Festen Konzerten und Kultur. Schöne Zeit nun. Leider musste ich gestern wieder zurückkehren in die zweite Heimat.
    In der Zwischenzeit hat sich der Garten auch erheblich verändert, das Unkraut hat keinen Halt gemacht.

Seit ein paar Wochen lebt in meinem Vorgarten ein Kaninchen unter dem Tannenbaum. Herrlich zu beobachten von meinem Küchnefenster.

Am Montag beginnt die Schule und natürlich auch die Examen nächste Woche. Dann beginnt das große Schwitzen in der Wärme und im Studieneifer.

Ich wünsche dir noch erlebnisreiche Zeit.

Lieben Gruß,
    Cornelia

• 09 Mei 2016 - 09:05

Theo Bijkerk:

Hallo Jari,

es freut mich, dass es dir so gut geht. Interessant sind deine Vergleiche zwischen Uni Deutschland und HAN Niederlande. Wir können nach deinem Aufenthalt mal eine Liste zusammenstellen, was können wir bei uns verbessern, was sollen wir beibehalten? Also bitte weiterhin fleißig sammeln.
    Viel Spaß und Erfolg weiterhin
    Theo

• 10 Mei 2016 - 14:02

Sissy:

Hallo Jari,
    Du hast also schon mal gut in den Mai gefeiert....
    ich bin ja froh zu lessen, dass du mittlerweile beim Niederländisch Schreiben Fehler machst, das sagt etwas über dein Deutsch... begnan mir schon Sorgen zu machen, als ich las, dass du dich sehr mit Finnisch (den Finnen/Innen??) beschäftigst....
    Das mit den Drogen, wenn man sagt, dass man aus den Nierlanden kommt, ist mir sehr bekannt, manchmal kann das auch schon ganz schön nerven..... über Vorurteile gesprochen.....
    Und übrigens sind 22.5 ECTS (mit freiem Teil vom 4.Jahr 30 ECTS) genug, du brauchst nicht mehr!
    Hast du interessante Kurse?
    Ich wünsche dir noch eine tolle Zeit,
    herzliche Grüße
    Sissy

• 10 Mei 2016 - 14:02

Sissy:

Hallo Jari,
    Du hast also schon mal gut in den Mai gefeiert....
    Hast du interessante Kurse?
    Ich wünsche dir noch eine tolle Zeit,
    herzliche Grüße
    Sissy

• 11 Mei 2016 - 13:19

Irma:

Hallo Jari,

Leipsch... was will man sonst? Freut mich, zu lesen, dass du die richtige Wahl getroffen hast und das Leben in dieser schönen Stadt genießt. Vergiss die Thomaner nicht!
    Ich kann mir vorstellen, dass studieren in Sachsen anders ist als in den Niederlanden und es weniger 'Kontrolle' gibt. Die Studenten bezahlen da auch wesentlich weniger, um studieren zu können, das spielt bestimmt ine Rolle.

Viele Grüße an die Bachstadt von mir
    Irma